Kamis, 19 November 2015

Bahaya Kemungkinan Ubat Herba

Bahaya Kemungkinan Ubat Herba

Kadang-kadang laluan semula jadi adalah cara untuk pergi. Masa yang lain, ia boleh menjadi terlalu banyak perkara yang baik. Menurut satu artikel 2007 Majalah TIME dipanggil "Fit Negara," sejak 10 tahun yang lalu, bilangan orang yang mula menggunakan makanan tambahan herba atau ubat-ubatan meningkat sebanyak 83%. Ramai orang berfikir bahawa apa-apa yang semula jadi hendaklah baik untuk anda. Mungkin ia juga akan membantu mereka berasa lebih baik. Itu mungkin benar. Sekali lagi, ia tidak boleh.

Kesilapan terbesar yang membuat orang mengenai suplemen herba tidak memberitahu doktor mereka apa dan berapa banyak yang mereka ambil. Banyak makanan tambahan herba adalah bertujuan untuk melakukan perkara yang sama seperti sesetengah ubat-ubatan preskripsi, walaupun pada skala yang lebih kecil. Sebagai contoh, St John Wort telah lama dikenali kerana membantu kemurungan yang ringan. Tetapi jika seseorang itu sudah di antidepresan, St John Wort boleh menjadi berbahaya. Makanan tambahan herba boleh berinteraksi dengan ubat-ubatan preskripsi, atau membatalkannya beberapa lama. Jika seseorang itu mengambil ubat jantung, dan mereka mengambil ubat herba yang salah, ia boleh mengancam nyawa!

Sentiasa, sentiasa memberitahu doktor anda jika anda mengambil sebarang ubat atau makanan tambahan. Ia tidak kira jika ia adalah vitamin, mineral, preskripsi atau rawatan herba, doktor mesti tahu.

Orang yang digunakan untuk menganggap bahawa jika mereka mengambil vitamin ia baik untuk mereka. Jika beberapa baik itu lebih adalah lebih baik, bukan? Tidak semestinya. Begitu juga dengan makanan tambahan herba. Anda boleh mengambil terlalu banyak. Sebagai contoh, terlalu banyak vitamin A boleh meningkatkan risiko kepatahan tulang anda.

Apa yang anda lakukan apabila anda mempunyai selesema? Mengambil vitamin C, bukan? Apa yang ibu anda selalu berkata? Minum jus oren anda. Vitamin C memang mempunyai ciri-ciri yang indah, tetapi terlalu banyak boleh menyebabkan masalah dengan perut anda seperti gas, mual, walaupun muntah dan cirit-birit. Vitamin C diproses di dalam buah pinggang, jadi satu tan vitamin C menjadikan buah pinggang anda bekerja lebih keras daripada mereka perlu.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini ginkgo biloba telah menjadi berita utama kerana keupayaan meningkat sedikit kecerdasan mental itu. Itulah yang indah jika anda tidak mempunyai sebarang masalah kesihatan lain yang boleh diburukkan lagi dengan ginkgo biloba seperti kencing manis.

Anda juga boleh berlebihan pada gingko biloba. Jika anda mengambil terlalu banyak, anda boleh mengalami apa-apa dari sakit kepala dan loya untuk sawan.

Nasihat yang terbaik adalah segala-galanya dalam kesederhanaan. Tetapi pertama, sila semak dengan doktor anda sebelum anda mengambil apa-apa jenis ubat herba atau makanan tambahan, terutamanya jika anda mempunyai sebarang masalah kesihatan yang sedia ada, atau telah mengambil ubat-ubatan setiap hari.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar